موضوع: "احکام شرعی"

کارگروه احکام در موسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد

کار گروه احکام در موسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد برگزار می گردد ؛در این کار گروه طلاب سطح 3 این موسسه وجمعی از فارغ التحصیلان ، با استناد به کتابهای مرجع در زمینه احکام و مسایل شرعی به بحث و تبادل نظر در زمینه مسایل مبتلا به می پردازند .

دبیر این کارگروه خانم طاهره شیخی با در نظر گرفتن اولویت مسایل از دید جامعه به انتخاب مباحث در هر هفته می پردازد تا به حال ،مباحث تقلید ،مطهرات و…به صورت چهره به چهره مباحثه شده است .

هدف از تشکیل این گروه ،تربیت افراد  ماهر در زمینه پاسخگویی به مسایل شرعی می باشد با توجه به این که اماکنی مانند امامزادگان ،مساجد، حسینیه ها، مدارس برای رفع نیاز علمی خود به حوزه های خواهران تکیه دارند؛ باید برای این مهم برنامه ریزی، تا نیاز جامعه مرتفع گردد .تشکیل کارگروههای متعدد در سنوات گذشته باعث رونق  این گروه در موسسه آموزش عالی شده است .

زمان تشکیل این کارگروه روزهای یک شنبه ساعت 4 بعدازظهر  می باشد .

حکم شرعی عکس بی‌حجاب پروفایل زنان

آيت الله خامنه اي:

برخی از خانم‌ها در شبکه‌های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکس‌های خود را با حجاب کامل منتشر می‌نمایند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟

ادامه »

حکم پوشیدن لباس مختص چیست؟

 

- احتیاط واجب آن است که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد.(امام خمینی ،توضیح امسائل،ص116 ،م846- خامنه ای،تو ضیح المسائل مراجع ، ص116 ،م846- صافی گلپایگانی،توضیح المسائل،ص173،م854 - فاضل لنکرانی توضیح المسائل ص144،م857 - مکارم شیرازی ،توضیح المسائل ،ص 150 م772 )
- پوشیدن لباس مخصوص زنان برای مرد، و همچنین پوشیدن لباس مخصوص مردان برای زن ، حرام است. اگر چه حرام بودن آن تاموقعی که داخل در لباس شهرت نباشد ، مورد تامل است.( بهجت ،توضیح المسائل ، ص141، م711)
- پوشیدن لباس زنانه بر مردان و پوشیدن لباس مردانه بر زنان حرام نیست ولی بنابر احتیاط واجب جایز نیست مرد خود را به هیئت و زی زن در آورد و همچنین به عکس.( سیستانی ،توضیح المسائل ، ص175، م833)
- اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتی که زی- پوشش- خود قرار دهد، بنابر احتیاط حرام است.( وحید خراسانی ،توضیح المسائل ، ص353، م852)
- احتیاط واجب آن است که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه جز در موردی که داعی عقلایی و مصلحت مهمتری در بین باشد ، نپوشد.( نوری همدانی ،توضیح المسائل،‌ ص181، م847)

مانعیت کاشت ناخن مصنوعی برای غسل و وضو؟؟

  اخیراً برخی آرایشگران خانم برای جلب مشتری و کسب درآمد بیشتر، به تبلیغ و بازارگرمی برای کاشت ناخن می‌پردازند و بیان می‌کنند که از دیدگاه فلان مرجع تقلید، ناخن کاشته شده هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمی‌کند. این مسئله حتی در برخی بروشورهای تبلیغاتی آرایشگری نیز به چشم می‌خورد.

اما حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟
ضمناً با توجه به اینکه پاسخ‌های ذیل بر اساس فتواها و استفتائات مراجع عظام تقلید است، امکان دارد مشتمل بر اصطلاحات فقهی و تخصصی باشد. برخی از این اصطلاحات به همراه توضیح روان آن به شرح زیر است:

الف) عُسر و حَرَج: مشقت و سختی غیر قابل تحمل
ب) وضوی جبیره: کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.
ج) احتیاط واجب: مواردی که فرد می‌تواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.

ادامه »