موضوع: "ارتباط اشتغال زنان با روابط اجتماعی حاکم بر آن"

ارتباط اشتغال زنان با روابط اجتماعی حاکم بر آن

چکیده
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و مشاغلی که نیاز به حضور زن را در جامعه دوچندان می‌کند و جایگاه ویژه حضور زن در حیات اجتماعی جوامع، مسئله اشتغال زن دارای اهمیت است و بررسی تأثیر و ارتباط اشتغال زنان و روابط اجتماعی حاکم بر آن برای جامعه امروز امر ضروری است.

آگاهی از دیدگاه اسلام- درباره موضوع اشتغال زنان و روابط اجتماعی آن- می‌تواند با حفظ شأن و کرامت زن، راهکارها را به سمت مطلوبی جهت دهد. این پژوهش با هدف بررسی روابط اجتماعی حاکم بر اشتغال زنان از نگاه فقه به بیان اقوال و ادله پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی زنان در محیط کاری مانند رعایت پوشش، نگاه، نحوه گفتگو، آرایش، تماس بدنی و… پرداخته است.

سپس تأثیر اشتغال و روابط اجتماعی ناشی از آن بر خودِ او و خانواده و جامعه مورد توجه قرار داده تا زنان بتوانند با برقراری یک ارتباط سازنده و سالم و پویا در محیط کاری و رعایت یکسری ضوابط و اصول اسلامی، از زندگی خود لذت برده و تأثیرات مفیدی را بر خانواده و جامعه بگذارند.

نتایج حاصل نشان می‌دهد: اشتغال زنان که مورد تأیید اسلام است با رعایت اصول و مقرراتی همچون رعایت حجاب و کنترل نگاه و… در برابر نامحرم در محیط کاری به رسمیت شناخته‌شده است.

همچنین در نگاه اسلام خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است که در صورت تزاحم بین اشتغال زن در خارج از منزل و خانواده، مصالح اساسی مقدم می‌شود و اهم، تحت‌الشعاع قرار نگرفتن مسئولیت‌های زن (همسری و مادری) است. زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی می‌توانند با توجه به نتایج این تحقیق از حقوق قانونی و طبیعی خود به بهترین نحو بهره‌مند شوند.

استاد مشاور:حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمد حاجی ده آبادی

نگارنده:فاطمه فیاضی بارجین

تاریخ دفاع:تاریخ دفاع:1395/05/04