موضوع: "انحراف جنسی"

وظایف خانواده در پیشگیری از انحراف جنسی از دیدگاه آیات و روایات

چکیده:
یکی از معضلات اصلی جوامع امروزی، انحرافات جنسی هستند که پیامد‌های وخیمی فردی همچون بیماری‌های جسمی، روحی و روانی دارند. همچنین پیامد‌های خطرناکی برای جامعه نیز دارند و مهم‌تر آنکه این انحرافات موجب نابهنجاری‌ها و بزهکاری‌های دیگری نیز می‌شوند.

برای پیشگیری از این انحرافات مهم‌ترین مسئولیت متوجه خانواده به‌عنوان اولین خاستگاه فرد است در تعالیم دین اسلام نیز به‌عنوان جامع و کامل‌ترین دین وظایف خانواده در این خصوص بیان شده است که در این پژوهش تلاش بر این بوده است با رجوع به منابع دینی و با دیدی همه‌جانبه این وظایف بررسی شوند. روش این تحقیق توصیفی –تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است.
تقویت بنیان‌های دینی و اعتقادی یکی از وظایف خانواده در این خصوص هست که با تقویت آن فرد راه درست را تشخیص و در برابر انحرافات، تسلیم وسوسه‌های شیطان نشده و بر خویشتن مسلط می‌شود.

لازم است خانواده‌ها عوامل مؤثر در انحرافات جنسی را شناخته و راه درست مبارزه با آن‌ها را انتخاب و با آن‌ها برخورد نمایند؛ نیازهای روحی و روانی خانواده همچون محبت، عزت‌نفس و عواملی همچون حیا، عفت، غیرت، پرهیز از سخنان تحریک‌آمیز جنسی، توجه به پوشش، غذا و شرایط خواب، پر کردن درست اوقات فراغت، تقویت اراده، کنترل فکر و… از مهم‌ترین اصول تربیتی در خانواده در این خصوص هستند که مانع بزرگی در برابر طغیان شهوت و درنتیجه انحرافات جنسی به شمار می‌روند. همچنین تشویق و کمک به جوانان در ازدواجی ساده و توجه دو همسر به حقوق همسرانشان نیز در این مهم بسیار دخیل هستند.
با به‌کارگیری این اصول در انجام وظایف، در عمل می‌توان خانواده‌ای مصون در برابر انحرافات جنسی و پیامدهای همچون فرزندان نامشروع، طلاق، بی‌آبرویی و… داشت همچنین دارای جامعه با محیطی سالم، بانشاط و ایمن باشیم.

استاد راهنما:حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبد الرسول حسینی زاده
استاد مشاور:حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا سازمند
نگارنده:طاهره شیخی

تاریخ دفاع: 1395/02/05