موضوع: "برگزاری جلسات تفسیر قرآن"

موسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد برگزار کرد:سلسله جلسات تفسیر قران؛سوره فتح

تفسیر سوره فتح با حضور سرکار خانم زهره امینی طلبه سطح 4 رشته تفسیر وعلوم قرآن این موسسه بیان شد،مبنای تفسیری در این جلسه تفسیر مجمع البیان والمیزان بود .

 خانم امینی با اشاره به مباحث کلیدی ومهم این سوره گفت :«در نخستين آيه اين سوره بشارت عظيمى به پيامبر( ص) داده شده است، فتحى كه در طول تاريخ اسلام كم نظير يا بى نظير بود اكثر مفسران آن را اشاره به پيروزى عظيمى مى‏دانند كه از” صلح حديبيه” وبه دنبال آن پيروزيها ي معنوي و مادي كه نصيب مسلمانان شد. به اين ترتيب فتح حديبيه تمام گناهانى كه قبل از هجرت، و بعد از هجرت، يا تمام گناهانى كه قبل از اين ماجرا و حتى در آينده ممكن بود به او نسبت دهند همه را شست. »
وی در ادامه خاطر نشان کرد که:«مسئله مهمي كه اين سوره به آن اشاره دارد؛ به بيعت رضوان يا همان صلح حديبيه كه بار ديگر پيمان بين مومنان و پيامبر بسته شد و در آيات بعدي طلب بخشش ظاهري اعراب متخلف از پيمان به خاطر به دست آوردن غنايم فتح خيبر و عدم بخشش آنها و اينكه كساني كه به عللي از جمله كوري و لنگي و… ناتوان هستند پشت صحنه را نگه دارند ؛ به همه بيعت كنندگان هشدار مى‏دهد كه اگر بر سر پيمان و عهد خود بمانند پاداش عظيمى خواهند داشت، اما اگر آن را بشكنند زيانش متوجه خود آنها است. و اينكه اگر مسلمانان در مكه بين مشركان نبودند هر آينه در همان سال ششم خداوند دستور جنگ با مشركان را صادر مي كرد و مسلما مسلمانان پيروز مي شدند. هدف از تمام تهديدها و انذارهايي كه در اين آيات وجود دارد، مساله تربيت است، تربيت ايجاب مى‏كند كه راه بازگشت به روى گنهكاران و حتى كافران باز باشد، به خصوص اينكه سرچشمه بسيارى از اين موضعگيريهاى منفى، جهل و ناآگاهى است.»
خانم امینی ایتطور جمع بندی کرد که:« آيات ديگر اين سوره ناظر به” فتح خيبر” است كه بعد از” صلح حديبيه” و در آغاز سال هفتم هجرت روى داد. قسمتى از آيات اين سوره جنبه پيشگويى و خبر غيبى دارد و در مجموع معجزه روشنى از معجزات پيامبر ص محسوب مى‏شود. و لذا يكى از نعمتهاى بزرگ خداوند بر پيامبر ص و مسلمين اين بود كه دو سال بعد از اين ماجرا مكه فتح شد كه آنهم بدون خونريزى بود.در آيات آخر اين سوره به مشخصات ياران پيامبر اشاره مي كند كه در تورات و انجبل هم آمده است.»

پیشوای صادق در کلام رهبری


بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون عنصر جهاد، مبارزه و قیام در زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام

 حرکت تشکیلاتی
امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده‌اید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. همه‌ی حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله‌ی مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه‌ی آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.
اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیده‌اید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق(ع) اراده می‌کند آن چه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم می‌گویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همه‌ی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.
تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجرا است. امام صادق(ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنی امیه مبارزه می‌کرد. در هنگامی‌که پیروزی او بر بنی امیه حتمی بود، بنی‌عباس به عنوان یک جریان مزاحم و فرصت‌طلب آمدند، میدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق(ع) هم با بنی‌امیه و هم با بنی‌عباس مبارزه کرد. ۱۴/۶/۱۳۵۹

 شبکه‌ی گسترده‌ی تبلیغاتی
وقتی امام باقر(ع) از دنیا می‌رود بر اثر فعالیت‌های بسیاری که در طول این مدت خود امام باقر(ع) و امام سجاد(ع) انجام داده بودند اوضاع و احوال به سود خاندان پیغمبر(ص) بسیار تغییر کرد؛ نقشه‌ی امام صادق(ع) این بود، که بعد از رحلت امام باقر(ع) کارها را جمع و جور کند، یک قیام علنی به راه بیندازد و حکومت بنی‌امیه را -که هر روزی یک دولتی عوض می‌شد و حاکی از نهایت ضعف دستگاه بنی‌امیه بود- واژگون کند و از خراسان و ری و اصفهان و عراق و حجاز و مصر و مراکش و همه‌ی مناطق مسلمان‌نشین که در همه‌ی این مناطق شبکه‌ی حزبی امام صادق(ع) -یعنی شیعه، شیعه یعنی شبکه‌ی حزبی امام صادق(ع)- شبکه‌ی امام صادق همه جا گسترده بود، از همه‌ی آنها نیرو بیاید مدینه و امام لشکرکشی کند به شام، حکومت شام را ساقط کند و خودش پرچم خلافت را بلند کند و بیاید مدینه و حکومت پیغمبر(ص) را به راه بیندازد؛ این نقشه‌ی امام صادق بود. لذا وقتی که در خدمت امام باقر(ع) در روزهای آخر عمرش صحبت می‌شود و سؤال می‌شود که قائم آل محمد کیست، حضرت یک نگاهی می‌کنند به امام صادق(ع) می‌گویند که گویا می‌بینم که قائم آل محمد این است. البته می‌دانید که قائم آل محمد یک اسم عام است، اسم خاص نیست، اسم ولی‌عصر صلوات‌اللَّه‌علیه نیست. حضرت ولی‌عصر صلوات‌اللَّه‌علیه قائم نهایی آل محمد است، اما همه‌ی کسانی که از آل محمد(ص) در طول زمان قیام کردند -چه پیروزی به دست آورده باشند چه نیاورده باشند- اینها قائم آل محمدند و این روایاتی که می‌گوید وقتی قائم ما قیام کند این کارها را می‌کند، این کارها را می‌کند، این رفاه را ایجاد می‌کند، این عدل را می‌گستراند، منظور حضرت ولی‌عصر(عج) نبود آن روز، منظور این بود که آن شخصی از آل محمد که بناست حکومت حق و عدل را به وجود بیاورد، او وقتی که قیام بکند این کارها را خواهد کرد و این درست هم بود.

ادامه »

برگزاری جلسات تفسیر قرآن درموسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد

 

حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم

«رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است ومیانه اش مغفرت وپایانش اجابت وآزادی از آتش جهنم»

همزمان با ماه نزول قرآن  جلسات تفسیر سوره مبارکه لقمان در موسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد برگزار می شود .این جلسات که بصورت مستمر در هر روز ماه مبارک رمضان بجز روزهای تعطیل برگزار می شود حجت الاسلام شیخ مرتضی کارگر به تفسیر سوره لقمان می پردازد .

ادامه »