موضوع: "دفاعیه"

شادی و شاد بودن برای رسیدن انسان به کمال و قرب الهی نقش به سزایی دارد

معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد، از برگزاری جلسه دفاعیه خانم نعیمه عابدینی طلبه رشته تفسیر و علوم قرآن با موضوع « مبانی و احکام شادی در ازدواج از نگاه قرآن و روایات » با حضور استاد راهنما«دکتر سیدعلی حسینی زاده » و استاد داور« حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی خواجه پور »، معاون پژوهش «خانم صدیقه فاضلی» و جمعی از طلاب خبر داد.

در این جلسه خانم عابدینی در دفاع از پایان نامه خود گفت: شادی و شاد بودن یکی از حالتهای آدمی است؛ که خداوند متعال آن را در سرشت انسان قرار داده است و در حرکت انسان به سوی هدفش یعنی کمال و قرب الهی نقش اساسی دارد و شادی در مراسم ازدواج، نشان دادن شور و هیجان و نشاطی است؛ که انسان در مراسم ازداواج؛ که خود مقدس و مبارک و عامل شادی است، از خود بروز می‌دهد.

 

ادامه »

«تحلیلی برمستندات قرآنی سیره اقتصادی پیامبر(ص)»

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زهرا(س) میبد:

جلسه دفاع پایان نامه با موضوع «تحلیلی برمستندات قرآنی سیره اقتصادی پیامبر(ص)»  برگزار شد

معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زهرا(س) میبد، از برگزاری جلسه دفاعیه خانم «هاجر تقدیری» طلبه رشته تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران شهرستان میبد ، با موضوع «تحلیلی برمستندات قرآنی سیره اقتصادی پیامبر(ص)» با حضور استاد راهنما«حجت الاسلام و المسلمین حمید حمیدیان» و استاد داور« حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی خواجه پور »، معاون پژوهش «خانم صدیقه فاضلی» و جمعی از طلاب خبر داد.

ادامه »

گزارش جلسه دفاعیه خانم زهرا رجبی پور

جلسه دفاعیه خانم «زهرا رجبی ­پور» طلبه رشته تفسیروعلوم قرآن مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران شهرستان میبد ، با موضوع« بررسی نکات اعتقادی،اخلاقی،تربیتی سوره صافات» با حضور استاد راهنما «حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین رجبی»، استاد داور« حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی خواجه پور»، معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد «خانم صدیقه فاضلی» و جمعی از طلاب سطح3 برگزار گردید.

ادامه »

توسعه پایدار زیست محیطی با تاکید برمنابع آب از دیدگاه اسلام

چکیده
توسعه پایدار ازجمله مفاهیمی است که در دهه اخیر موضوع بسیاری از مطالعات در حوزه‌های گوناگون قرار گرفته است. توسعه پایدار، توسعه‌ای است که نیازهای نسل حاضر را بدون کاهش توانایی نسل آینده در برآورده ساختن نیازهای خود، برآورده سازد.
مخاطرات و بحران¬های محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که انسان معاصر را با مشکلات مواجه کرده است. به‌طوری¬که با توجه به علائم و نشانه¬های تهدیدکننده آن، نسل‌های کنونی و نسل‌های آینده در معرض خطر قرار گرفته¬اند. حفظ و نگهداری محیط‌زیستی سالم و پاک یکی از الزامات بشری است که می¬بایست موردتوجه ویژه عموم قرار گیرد. دین مبین اسلام نیز که بر پایه عقاید و معارف الهی بنیان نهاده شده است، متضمن دستورات فراوان در باب حفاظت محیط‌زیست و توسعه پایدار آن هست و دارای اصول و قواعد کلی و جزئی است که بر اساس آن هیچ‌کس حق ضرر زدن به انسان‌ها، حیوانات، درختان، گیاهان و … و سایر نعمات الهی را ندارد.
با تأمل در تعالیم اسلامی، به‌راحتی می‌توان آموزه¬هایی را یافت که بیانگر دیدگاه کلی اسلام درباره چگونگی استفاده از منابع طبیعی با توجه به پیامدهای زیست‌محیطی آن‌ها است.. اسلام بیان می¬دارد که خداوند طبیعت و محیط‌زیست را برای انسان آفریده است و او حق تصرف در آن را دارد؛ اما از سوی دیگر تأکید می¬کند که این حق اختصاص به یک فرد، گروه و یا یک نسل ندارد، بلکه باید بهره¬برداری از آن اصولی و عادلانه باشد. آب گنجينه مشترك انسان‌هاست كه بايد به نسل‌های بعدي سپرده شود. یکی از این منابع بسیار مهم و حیات‌بخش که به روش‌های گوناگون نگهداری آن در آیات و روایات برای نسل‌های آینده بیان شده است از قبیل ساخت سد، نگهداری از آب‌های زیرزمینی، احداث قنات و… .
بنابراین، اسراف و سوءاستفاده هریک از منابع محیط‌زیست و بالأخص آب که می¬تواند منجر به تخریب و نابودی محیط‌زیست گردد و باعث تعرض به‌حقوق دیگران به‌ویژه نسل‌های آینده شود و سبب ناپایداری توسعه شود ممنوع و مورد مذمت خداوند و پیامبر و ائمه علیهم‌السلام هست.
این تحقیق که از اسناد و کتب کتابخانه ای استفاده شده، اطلاعات موردنیاز جمع آوری و پس از تجزیه‌وتحلیل، پیشنهاد‌هایی در قالب نتیجه گیری ارائه شده است
کلیدواژه: توسعه، توسعه پایدار، محیط‌زیست، آب..

استاد داور: سید احمد میرخلیلی

استاد راهنما: علی محمد میرجلیلی

پژوهشگر:صدیقه فاضلی شورکی
تاریخ دفاع:1395/10/05

وظایف خانواده در پیشگیری از انحراف جنسی از دیدگاه آیات و روایات

چکیده:
یکی از معضلات اصلی جوامع امروزی، انحرافات جنسی هستند که پیامد‌های وخیمی فردی همچون بیماری‌های جسمی، روحی و روانی دارند. همچنین پیامد‌های خطرناکی برای جامعه نیز دارند و مهم‌تر آنکه این انحرافات موجب نابهنجاری‌ها و بزهکاری‌های دیگری نیز می‌شوند. برای پیشگیری از این انحرافات مهم‌ترین مسئولیت متوجه خانواده به‌عنوان اولین خاستگاه فرد است در تعالیم دین اسلام نیز به‌عنوان جامع و کامل‌ترین دین وظایف خانواده در این خصوص بیان شده است که در این پژوهش تلاش بر این بوده است با رجوع به منابع دینی و با دیدی همه‌جانبه این وظایف بررسی شوند.

ادامه »
1 2