موضوع: "نماز"

چرا خدا ترک کننده نماز را در دنیا عذاب نمی کند؟

? عن الامام الصادق عليه السلام: إنَّ اللَّهَ لَيَدفَعُ بِمَن يُصَلّي مِن شيعَتِنا عَمَّن لا يُصَلّي مِن شيعَتِنا، ولَو أجمَعوا عَلى تَركِ الصَّلاةِ لَهَلَكوا. وإنَّ اللَّهَ لَيَدفَعُ بِمَن يُزَكّي مِن شيعَتِنا عَمَّن لا يُزَكّي، ولَو أجمَعوا عَلى تَركِ الزَّكاةِ لَهَلَكوا.

? امام صادق عليه السلام: خداوند به سبب شيعيان نمازگزار ما، [عذاب را] از شيعيان بی نماز ما دور مى كند و اگر همه نماز نمى خواندند، هلاک مى شدند، و خداوند به سبب شيعيان زكات دهنده ما، [عذاب را] از كسانى كه زكات نمى دهند، دور مى كند و اگر همه زكات نمى دادند، هلاک مى شدند.

بحار الأنوار: ج 73 ص 382

 

نحوه عبادت مهدی یاوران

نحوه نماز خواندن به فرموده امام صادق عليه السلام
حماد بن عيسي مي گويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود: نماز بلدي بخواني؟ گفتم” كتاب حريز كه در باره نماز است همراه من است، فرمود عمل به آن اشكالي ندارد، اكنون بر خيز و نماز بخوان، بلند شدم و رو به قبله شروع به نماز كردم . ركوع و سجود رفتم، فرمود: تو نماز درستي نخواندي، چقدر زشت است كه شصت يا هفتاد سال از عمر انسان بگذرد و لي يك نماز با شرائطش نخواند، حماد مي گويد: از سخن امام احساس شرمندگي كردم و گفتم: قربانت شوم نماز را به من بياموز.

ادامه »

ذات نمازجمعه یک عبادت است که انسان ها را به خدا وصل می کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خطبه نماز جمعه میبد ، با یادآوری سالگرد نمازجمعه بعد از انقلاب اسلامی به پیشگامی شهرستان میبد در برگزاری نمازجمعه حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند : نمازجمعه منسجم سراسری در کشور در پنجم مرداد و با امامت عالم بزرگ مرحوم آیت الله طالقانی سر آغازی بود و باید این فریضه باشکوه اجتماعی و سیاسی که بزرگان و عالمان این مشعل عبادی را فروزان نگه داشتند حفظ کنیم.

کارکردهای نمازجمعه

آیت الله اعرافی سپس به کارکردهای نمازجمعه پرداختند و با بیان اینکه نمازجمعه به دلیل اینکه مرتب از ۲ رکعت نماز در پیشگاه خدا و ۲ خطبه الهام بخش و درس آموز است از کارکردهای متعددی برخوردار است.

۱-  ذات نمازجمعه یک عبادت است که انسان ها را به خدا وصل می  کند این نیایش در پیشگاه خدا و این سر به آسمان حق ساییدن آن هم در جمع و در میعادگاه ارتباط با خدا مهمترین فلسفه و روح نمازجمعه است؛ نمازجمعه اجتماع باشکوهی است که مومنان در صف های به هم پیوسته با قلب های به هم گره خورده سر بر آستان خدا می سایند و عبودیت خدا را در جهان جلوه گر می کنند بنابراین روح نمازجمعه عبادت ، نیایش و جلوه گر ساختن عبادت خدا در جامعه است.

۲- نمازجمعه از روح اجتماعی برخوردار است و ذات نمازجمعه اجتماعی و مولد روح هماهنگی و هم افزایی میان مردم است؛ نمازجمعه پایگاهی است که مومنان را به  هم گره می زند دلها و قلب ها را باید به هم نزدیک کند و صف های  متصل به هم به وجود بیاورد.

۳- نمازجمعه جایی است که هم آوایی و هم اندیشی سیاسی در برابر حوادث و وقایع و دشمنی های بیگانگان باید به وجود بیاورد.

۴- جایگاه نمازجمعه ، جایگاه دانش و معرفت دینی و آگاهی های اجتماعی و سیاسی است؛ نمازجمعه به تعبیر مقام معظم رهبری قرارگاه فرهنگی و میعادگاه ارزشهای الهی است که باید نسل جوان جامعه را مورد توجه قرا دهد و میعادگاه انسان های مومن و جوانان پرشور و زنان و مردان خداجو باشد ؛ این جایگاه رفیع نمازجمعه است خطبه های نمازجمعه باید پمپاژ کننده خون معرفت و آگاهی و بصیرت به جامعه باشد و اجتماع نمازجمعه باید تولید کننده وحدت ایمانی و آرمانی و تقویت کننده مبانی اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد این جایگاه باید روزبه  روز ارتقاء پیدا کند.

منبع: میبد آدینه

توجه به قبله در نماز چه حکمی دارد؟

تغییر قبله از بیت المقدس به خانه کعبه براى همه سؤال انگیز بود، آنها که گمان مى کردند هر حکمى باید ثابت باشد مى گفتند اگر مى بایست ما به سوى کعبه نماز بخوانیم چرا از همان روز اول نگفتند؟ و اگر بیت المقدس مقدم بود که قبله انبیاء پیشین محسوب مى شد چرا تغییر یافت؟

دشمنان نیز میدان وسیعى براى سمپاشى یافتند، شاید مى گفتند: او در آغاز متوجه قبله پیامبران گذشته شد، اما پس از پیروزیهایش نژاد پرستى بر او غلبه نمود و آن را به قبله قوم خود تبدیل کرد! یا مى گفتند: او براى جلب توجه یهود و مسیحیان، نخست بیت المقدس را پذیرفت، هنگامى که مؤثر نیفتاد آن را تبدیل به «کعبه» کرد.

بدیهى است این وسوسه ها آن هم در جامعه اى که هنوز نور علم و ایمان زوایایش را روشن نساخته بود، و رسوبات دوران شرک و بت پرستى هنوز در آن وجود داشت، چه نگرانى و اضطرابى ایجاد مى کند.

لذا قرآن صریحاً در آیه 143 سوره بقره مى گوید: این یک آزمایش بزرگ براى مشخص شدن موضع مؤمنان و مشرکان بود.

بعید نیست یکى از علل مهم تغییر قبله مسأله زیر باشد:

از آنجا که خانه خدا در آن زمان کانون بتهاى مشرکان بود، دستور داده شد مسلمانان موقتاً به سوى بیت المقدس نماز بخوانند و به این ترتیب صفوف خود را از مشرکان جدا کنند.

ادامه »