موضوع: "ابتلا به نعمت در قرآن"

ابتلا به نعمت در قرآن

چکیده

از اساسی ترین بحث های قرآنی که در آیات بسیاری از قرآن از آن سخن به میان آمده ، و تاثیر بسیار مهمی در سعادت وشقاوت انسانها دارد، مسأله ابتلاء الهی است. و با دقت در آیات شریفه قرآن روشن می گردد که امتحانات الهی همیشه از طریق حوادث تلخ و ناگوار و رنج آور نمی باشد بلکه گاه با حوادث شیرین و گوارا و شادی آور و به عبارت دیگر بلای حسن می باشد.

خداوند متعال گاه بندگانش را با عطای نعمت مورد آزمایش قرار می دهد نعمت های مادی همچون نعمت های زمینی که شامل نعمت های انسانی چون چشم، گوش،  فرزند و مال و… نعمت های حیوانی ، نعمت های گیاهی ، نعمت های آسمانی مثل خورشید ، باران، رعدوبرق و … و نعمت های دریایی می شود. و نیز نعمت های معنوی همچون فطرت، ایمان، قرآن و … همه و همه از ابزارهای ابتلا به نعمت به حساب می آیند .

در مقابل این همه نعمت که خداوند به انسانها ارزانی داشته است، وظیفه و مسئولیتی نیز بر دوش ایشان نهاده است تا با عمل به این وظایف و دستورات به سعادت در دنیا و آخرت دست پیدا کنند و از این امتحانات الهی با سربلندی و موفّقیت بیرون بیایند که از عوامل پیروزی در نعمت از آنها یاد شده است. از جمله این عوامل، شکر و سپاس الهی، انفاق در راه خدا و دستگیری از نیازمندان، پرهیز از اسراف و ریخت و پاش و صبر بر نعمت و ایمان و تقوا و … می باشد.

کلمات کلیدی: ابتلا، آزمایش، نعمت، قرآن، سنّت الهی

استاد داور:علی محمد میرجلیلی

استاد مشاور:علی قانعی اردکانی

استاد راهنما:محمد مهدی خواجه پور

پژوهشگر:صدیقه دهستانی
تاریخ دفاع:1396/07/02