موضوع: "لغزشگاه های اندیشه از منظر قرآن با تاکید بر آثار شهید مطهری(رحمه الله علیه)"

لغزشگاه های اندیشه از منظر قرآن با تاکید بر آثار شهید مطهری(رحمه الله علیه)

چکیده:

انسان نیازمند است تا در همه موضوعات مبتلا به زندگی تفکر و تامل نماید و با استفاده از قوه تعقل از مجهولات به معلومات برسد و دچار لغزش های فکری نگردد.

دراین نوشتار با بررسی انجام شده بر مبنای قرآن کریم و آثار شهید مطهری رحمه الله علیه، دو دسته از  عوامل اساسی برای خطاهای فکر بشر شناسایی گردید.

الف) عوامل اعتقادی  لغزش ها  است که درصدر همه آنها، کسانی هستند که در قرآن با لفظ شیطان از آنان نام برده شده است. شیطان به هر موجود شریری اعم از جن و انس گفته می‌‌شود که کار او لغزاندن از صراط مستقیم و اضلال بشریت است.عوامل دیگر تصمیم گیری از روی ظن و گمان، جهل و نادانی، کفر و حقیقت پوشی، مشرک بودن، جمود فکری و خشک مغزی است؛ البته گرایشات اشتباهی چون سنت گرایی و گذشته نگری، دلبسته شدن به دنیا و داشتن آرزوهای طویل و قضاوت از روی حسیّات و تجربه گرایی هم در زمره این موارد است.

ب) اما عامل دیگر بسیاری از رذایل اخلاقی است که موجب کوری و عدم بصیرت و انحراف در اندیشه خواهد شد. رذایلی چون عجله و شتاب زدگی در تصمیم گیری، تقلید های کورکورانه و بی دلیل، پیروی از امیال و هواهای نفس اماره که همیشه به سوء فرمان می‌‌دهد . و دیگری تعصب ورزی یا لجاجت روی یک عقیده باطل، تکاثر و تفاخر به فکر جستن عیوب دیگران و از خود غافل شدن، حسادت به هم نوعان، ریاکاری، عجب و خودبینی، حرص و طمع، غفلت و تکبرو… .

کلید واژه: قرآن، شهید مطهری، اندیشه، تفکر، لغزش

استاد داور: علی کاظمی

استاد راهنما: علی محمد میرجلیلی

استاد مشاور: علی رضا کرمانی

پژوهشگر:زهراحمزه ترک آباد

تاریخ دفاع: 1396/04/24