موضوع: "عوامل تقویت و تضعیف ایمان به مبدأ، معاد و رسالت از دیدگاه قرآن"

عوامل تقویت و تضعیف ایمان به مبدأ، معاد و رسالت از دیدگاه قرآن

چکیده

یکی از مباحث مهمی است که در متون اسلامی به آن اشاره‌ شده است مبحث ایمان است که از آن به آرامش و اطمینان قلب یاد شده است .در این تحقیق که به روش توصیفی تحلیلی  می‌باشد ضمن بیان مفاهیمی کلی از ایمان به چند نکته‌‌ی مهم در زمینه‌ی عواملی که در تقویت و تضعیف ایمان به مبدأ، معاد و رسالت نقش دارند اشاره شده است.

قرآن کریم که به ‌عنوان راهنمای بشر است در قسمت‌های مختلف به این موضوع پرداخته است و راهکارها و عواملی را بیان کرده است که موجب تقویت و تضعیف ایمان می‌شوند. مباحث معرفتی، رفتاری و عاطفی ازجمله مباحثی هستند که موجب تقویت و تضعیف ایمان به مبدأ، معاد و رسالت می‌شود.

آشنایی با راه‌های خداشناسی، برهان حکمت و شناخت انبیا ازجمله عوامل معرفتی، و یاد خدا و معاد از نظر رفتاری، تأثر قلب هنگام یاد خدا و آشنایی با برخی اوصاف قیامت ازنظر عاطفی منجر به تقویت ایمان به مبدأ، معاد و رسالت می‌شوند.

غفلت از یاد خدا و بی‌توجهی به ندای فطرت و ظاهربینی از نظر معرفتی، زندگی را پوچ شمردن و تعارضات رفتاری و گفتاری برخی معتقدان به معاد و اهمیت داشتن مال ازنظر رفتاری و وجود امیال شیطانی و ترس از دست دادن موقعیت‌ها از نظرعاطفی منجر به تضعیف ایمان به معاد و رسالت می‌شوند.

کلیدواژه: ایمان، مبدا، معاد، رسالت، تقویت و تضعیف

استاد داور: محمد مهدی خواجه پور

استاد راهنما: علی رضا کرمانی

استاد مشاور: سید علی حسینی زاده

پژوهشگر: فاطمه نادی زاده

تاریخ دفاع:1396/06/28