شادی و شاد بودن برای رسیدن انسان به کمال و قرب الهی نقش به سزایی دارد

معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد، از برگزاری جلسه دفاعیه خانم نعیمه عابدینی طلبه رشته تفسیر و علوم قرآن با موضوع « مبانی و احکام شادی در ازدواج از نگاه قرآن و روایات » با حضور استاد راهنما«دکتر سیدعلی حسینی زاده » و استاد داور« حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی خواجه پور »، معاون پژوهش «خانم صدیقه فاضلی» و جمعی از طلاب خبر داد.

در این جلسه خانم عابدینی در دفاع از پایان نامه خود گفت: شادی و شاد بودن یکی از حالتهای آدمی است؛ که خداوند متعال آن را در سرشت انسان قرار داده است و در حرکت انسان به سوی هدفش یعنی کمال و قرب الهی نقش اساسی دارد و شادی در مراسم ازدواج، نشان دادن شور و هیجان و نشاطی است؛ که انسان در مراسم ازداواج؛ که خود مقدس و مبارک و عامل شادی است، از خود بروز می‌دهد.

 

عابدینی هدف از تحقیق خود را تشویق مردم به شادی و نشاط و اثبات این مسئله که اسلام با شاد بودن موافق است و این شادی باید همراه با  شناساندن اصول و مبانی احکام شادی در ازدواج باشد افزود: در این رساله سعی شده با آوردن آیات و روایات معصومین علیهم السلام ، عوامل شادی که مناسب در مراسم ازدواج هستند، معرفی گردد و به صورت اجمالی و کلی از شادیهای حرام و کاذبی؛ که امروزه در مراسم ازدواج صورت می‌گیرد، گفته شود.

    وی با تنظیم فصول پایان نامه در 5 فصل به بررسی شادی های حلال و حرام پرداخت وگفت:  شادیهای حرامی که در آموزه‌های دینی از مذمت و مضرات آن فراوان آمده است و در کنار آن از شادیهای حلالی که می‌توان در مراسم ازدواج انجام داد و متناسب با شرایط زمان امروزی است، آورده شود تا همه‌ی مردم ازدواجی پر شور و نشاط و بدون گناه و همراه با شادیهای حلال و در عین حال زیبا و به یاد ماندنی داشته باشند.

    طلبه سطح 3 مرکز تخصصی حضرت زهرا سلام الله علیها،  در پایان به این نکته اشاره کرد که : عوامل شادی که در امر ازدواج به دنبال آن هستیم باید به گونه‌ای باشد؛ که نه به خود انسان ضرر بزند چه جسمی چه روحی و چه دنیوی و چه اخروی و نه به دیگران. نه تنها مضر برای زندگی جاودانه نباشد بلکه مفید هم باشند و این ویژگی شادی حقیقی است، شادی که همیشگی است و عمق وجودی انسان را شاد می‌سازد و بعد از آن هیچ نگرانی و ترسی در وجود انسان حاصل نمی شود.

گفتنی است این پایان نامه با رتبه عالی پذیرفته شد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.