برگزاري نشست تخصصی با عنوان «علل خشونت علیه زنان در جوامع اسلامی با وجود تأکیدات دینی» در ميبد

این نشست با حضور خانم «زاهره سادات میرجعفری» ، دکترای مطالعات اسلامی زنان و رئیس اداره ارتقاء و توامندسازی امور نخبگان مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

خانم میرجعفری خشونت علیه زنان را، امری دیرینه و جهانی دانست  و بیان کرد: با وجود آنکه متون اسلامی پدیده خشونت در روابط اجتماعی را کانون توجه قرار داده و معمولا آن را به شدت زشت شمرده و منع کرده‌اند، اما در جوامع اسلامی هنوز شاهد این پدیده به‌ خصوص در مسأله خانواده هستیم. به نظر می‌رسد بحث برانگیزترین مسائل، جواز خشونت فیزیکی علیه زنان از سوی همسر در آیه 34 سوره نساء آمده است که در آن تعابیری چون «واهجروهن و اضربوهن» آمده است و به نحوی از گونه‌های غیرکلامی و رفتاری خشونت علیه زن به‌شمار می‌روند. این مساله نه تنها موجب آرای متفاوتی در میان اندیشمندان مسلمان شده، بلکه موجب نگرش منفی نسبت به مسلمانان و ایجاد اسلام هراسی در جهان گردیده است. از منظر اندیشمندان مسلمان، این تنبیه با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که در آیه برای آن مطرح گردیده است، خشونت رفتاری به شمار نمی‌آید و به عنوان آخرین گام اصلاح زنان ناشزه آمده است که قصد اصلاح داشتن شوهر، این تنبیه را از حالت تعرض، تندی و خشونت خارج می‌نماید.

رئیس اداره ارتقاء و توامندسازی امور نخبگان مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، خشونت هرعمل و خط مشی یا نگرشی که موجب صدمۀ روحی و جسمی در زنان شود دانست . خشونت به چهار دسته بدنی، عاطفی، کلامی و پنهانی تقسیم می شود.

 وی افزود:  پس از تهديدها و خطرهای جسمانی، نا امنی عاطفی شايد بدترين شکل خشونت خانگی عليه زنان باشد.آمارهای جهانی نشان می‌دهد که ۶۶ درصد زنان، از اول زندگی مشترک تاکنون، حداقل يک بار مورد خشونت قرا رگرفته‌اند. برای توصيف ابعاد خشونت خانگی عليه زنان در جهان ، انواع مختلف آن در هشت گروه تقسيم بندی شده است : خشونت‌های زبانی، روانی، فيزيکی، حقوقی، جنسی، اقتصادی، فکری و آموزشی که مخاطرات خشونت جسمانی، شايع‌ترين نوع خشونت خانگی به ‌شمار می‌رود. در کشورهای اسلامی با وجود تاکیدات دینی بدلیل بافت های فرهنگی قومی قبیله ای وبرداشتهای ناصحیح از دستورات دینی فراوان دیده میشود.

خانم میرجعفری با اشاره به آیه34 سوره نساء به برداشت هایی از آیه اشاره کرد و گفت: خانواده يك واحد كوچك اجتماعى است و از اين رو بايد سرپرست و مدير واحدى داشته باشد، تا رهبرى آن را به عهده گيرد. قرآن اشاره مى‏كند كه مقام سرپرستى و مديريت خانواده با مرد است؛ البته مقصود آن نيست كه مرد حقّ استبداد و اجحاف دارد، بلكه مقصود رهبرى واحد منظم با توجه به مسئوليت‏ها و مشورت‏هاست.

لازم به ذکر است جمعی از اساتید، طلاب سطوح 2،3،4 و جمعی از فرهنگیان بسیجی، برخی از اعضای شورای شهر و جمعی از نویسندگان شهرستان میبد در این نشست حضور داشتند.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.