موضوع: "نمازجمعه"

عفاف وحجاب در کلام رهبری:

معناى حجاب‏

حجاب براى زن، به معناى ذلت نيست؛ بلكه به معناى عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن، بلكه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دوست. حجاب به معناى چادر نيست؛ اما چادر در نزد ما ايرانى‏ها كه زن‏هاى ما از قديم داشتند، بهترين نوع حجاب است؛ بدون چادر هم حجاب ممكن است. حجاب به معناى پوشيدن سالم [است‏]؛ نه پوشيدنى كه از نپوشيدن بدتر است. به تعبيرروايات، پوشيده عريان كه در عين پوشيدگى، مثل انسان برهنه و عريان است. آن پوشيدن، به درد نمى‏خورد؛ حجاب نيست؛ پوشيدن سالم كه سر و مو و گردن و بدن و تمام سر تا پاى بدن زن را پوشانده باشد؛ البته صورت و دو دست را بسيارى فقها مستثنا مى‏دانند؛ البته در مواردى كه صورت بدون آرايش و ساده باشد؛ اين هم معناى حجاب.


البته زن‏هاى ايرانى، روش چادر را پيدا كرده‏ اند كه بسيار هم روش خوبى است و هم زيباست و منافى با زيبايى زن نيست و هم حجاب حافظ كامل است. به هر حال، حجاب را چه به شكل ايرانى، چه به شكل عربى، چه به شكل كشورهاى ديگر كه در هر يك از كشورهاى اسلامى زن‏ها يك جور حجاب خود را حفظ مى‏كنند، هر جورى كه حجاب حفظ بشود، اين نظر اسلام، تأمين شده است، اين، يكى از پيش‏گيرى‏هاى اسلام است.1
اسلام در باب حجاب، پوشش را معين نكرده است؛ مقصود را معين كرده است. مقصود اين است كه ديدار زن و مرد و ملاقات طبيعى آنها، به صورت روزمره، تبديل به يك عامل تحريك نشود و اين، هدف اسلام است.
در كشورهاى اسلامى، خانم‏هايى هستند كه مقيدند حجاب شرعى را كه آيات قرآن به آن ناطق است، رعايت كنند؛ ولى شما ببينيد همه آنها يك نوع رعايت مى‏كنند؛ متدين‏ها و مقيدهايشان را مى‏گويم؟ در كشورهاى شمال آفريقا حجابى دارند كه شما اصلاً با آن آشنا نيستيد؛ در كشورهاى شرقى، يعنى هند و پاكستان، حجابى دارند كه باز هم شما با آن آشنا نيستيد. اينها هم ناشى از همان شرايط فرهنگى و اجتماعى است.۲

حجاب، به معناى منزوى كردن زن نيست‏

مسئله حجاب، به معناى منزوى كردن زن نيست. اگر كسى چنين برداشتى از حجاب داشته باشد، اين، يك برداشت كاملاً غلط است. مسئله حجاب به معناى جلوگيرى از اختلاط و آميزش بى‏قيد و شرط زن و مرد در جامعه است؛ زيرا آميزش و اختلاط بى‏قيد و شرط، هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد، به خصوص به ضرر زن است.3
حجاب و عفت
هميشه ما در طول زمان هر وقت گفتيم حجاب و عفت، عده‏ اى گفتند آقا حجاب به عفت چه كار دارد؛ خيلى‏ها حجاب دارند؛ عفت ندارند؛ خيلى هم عفت دارند؛ حجاب ندارند. در طول زمان، هر وقت ما اين حرف را مى‏گفتيم،… بعضى اين را مى‏گويند؛ در حالى كه اين، حرف درستى نيست. عفت يك چيز است؛ حجاب يك چيز ديگر؛ اما عفت، آن چيز غيرقابل دسترسى و غيرقابل تأثيرپذيرى و آن صخره آسيب‏ناپذير در انسان نيست؛ مثل همه خلقيات و خصلت‏هاى انسانى، در معرض تهاجم قرار مى‏گيرد. يكى از چيزهايى كه مى‏تواند آن را از تهاجم به دور بدارد و عفاف زن و طهارت او و تقواى او و حالت پرهيز و عصمت را در او نگه دارد، نداشتن معاشرت نامناسب در محيط زندگى و محيط كار و محيط جامعه است. معاشرت نامناسب، يعنى معاشرتى كه در او جهات فرهنگى و اخلاقى خاص رعايت نشده باشد. آن چيزى كه مى‏تواند به اين نگه‏دارى و مصون‏سازى و جداسازى كمك كند، حجاب است. بهترين چيز، حجاب است؛ حجاب از طرف زن و حجاب از طرف مرد. حجاب مرد هم نگاه نكردن است: حجاب، يعنى مانع؛ يعنى فاصل در زن.4
از نظر غرب و فرهنگ غربى، يكى از ارزش‏هايى كه براى زن متصور است، اين است كه با وجود خود و با شخصيت خود، وسايل التذاذ و بهره ‏مندى ديگران را فراهم آورد؛ لذا وقتى ما بر اساس فرهنگ اسلامى اعلام مى‏كنيم كه اسلام براى معاشرت زن و مرد، محدوديتى قائل شده و معاشرت بى‏قيد و شرط زن و مرد را جايز ندانسته، ما را متهم مى‏كنند كه شما به زن اهانت مى‏كنيد؛ در حالى كه اهانت آن چيزى است كه در فرهنگ غرب نسبت به شخصيت زن ديده مى‏شود.5
اين مسئله حجاب و محرم و نامحرم و نگاه كردن و نگاه نكردن، همه به خاطر اين است كه قضيه عفاف در اين بين، سالم نگه داشته شود. اسلام به مسئله عفاف زن اهميت مى‏دهد؛ البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف، مخصوص زنان نيست؛ مردان هم بايد عفيف باشند؛ منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسمانى و برترى جسمانى، مى‏تواند به زن ظلم كند و برخلاف تمايل زن رفتار نمايد، روى عفت زن بيشتر تكيه و احتياط شده است. شما امروز هم كه در دنيا نگاه كنيد، مى‏بينيد يكى از مشكلات زنان در دنياى غرب، به خصوص در كشور ايالات متحده امريكا، همين است كه مردان با تكيه به زورمندى خودشان، به عفت زن تعدى و تجاوز مى‏كنند. آمار منتشر شده از سوى مقامات رسمى خود آمريكا را من ديدم كه يكى مربوط به دادگسترى آمريكا و يكى هم مربوط به يك مقام ديگرى بود. آمارها واقعاً وحشت‏انگيز است؛ در هر شش ثانيه، يك تجاوز به عنف در كشور آمريكا صورت مى‏گيرد! ببينيد چقدر مسئله عفت مهم است.6


1. از سخنان رهبر معظم انقلاب در يكى از خطبه‏هاى نماز جمعه، 17.5.65.
2. بيانات رهبر معظم انقلاب در مصاحبه با مجله شاهد بانوان، 28.2.67.
3. بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار گروهى از خواهران پزشك سراسر كشور، 26.10.68.
4. بيانات رهبر معظم انقلاب در سمينار نقش زن در جامعه، 11.12.64.
5. بيانات رهبر معظم انقلاب در كنگره بين‏المللى زن و انقلاب، جهانى اسلام 17.11.66.
6. اجتماع خواهران در ورزشگاه آزادى به مناسبت جشن ميلاد كوثر، 30.7.76.

منبع:farsi.khamenei.ir

ذات نمازجمعه یک عبادت است که انسان ها را به خدا وصل می کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خطبه نماز جمعه میبد ، با یادآوری سالگرد نمازجمعه بعد از انقلاب اسلامی به پیشگامی شهرستان میبد در برگزاری نمازجمعه حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند : نمازجمعه منسجم سراسری در کشور در پنجم مرداد و با امامت عالم بزرگ مرحوم آیت الله طالقانی سر آغازی بود و باید این فریضه باشکوه اجتماعی و سیاسی که بزرگان و عالمان این مشعل عبادی را فروزان نگه داشتند حفظ کنیم.

کارکردهای نمازجمعه

آیت الله اعرافی سپس به کارکردهای نمازجمعه پرداختند و با بیان اینکه نمازجمعه به دلیل اینکه مرتب از ۲ رکعت نماز در پیشگاه خدا و ۲ خطبه الهام بخش و درس آموز است از کارکردهای متعددی برخوردار است.

۱-  ذات نمازجمعه یک عبادت است که انسان ها را به خدا وصل می  کند این نیایش در پیشگاه خدا و این سر به آسمان حق ساییدن آن هم در جمع و در میعادگاه ارتباط با خدا مهمترین فلسفه و روح نمازجمعه است؛ نمازجمعه اجتماع باشکوهی است که مومنان در صف های به هم پیوسته با قلب های به هم گره خورده سر بر آستان خدا می سایند و عبودیت خدا را در جهان جلوه گر می کنند بنابراین روح نمازجمعه عبادت ، نیایش و جلوه گر ساختن عبادت خدا در جامعه است.

۲- نمازجمعه از روح اجتماعی برخوردار است و ذات نمازجمعه اجتماعی و مولد روح هماهنگی و هم افزایی میان مردم است؛ نمازجمعه پایگاهی است که مومنان را به  هم گره می زند دلها و قلب ها را باید به هم نزدیک کند و صف های  متصل به هم به وجود بیاورد.

۳- نمازجمعه جایی است که هم آوایی و هم اندیشی سیاسی در برابر حوادث و وقایع و دشمنی های بیگانگان باید به وجود بیاورد.

۴- جایگاه نمازجمعه ، جایگاه دانش و معرفت دینی و آگاهی های اجتماعی و سیاسی است؛ نمازجمعه به تعبیر مقام معظم رهبری قرارگاه فرهنگی و میعادگاه ارزشهای الهی است که باید نسل جوان جامعه را مورد توجه قرا دهد و میعادگاه انسان های مومن و جوانان پرشور و زنان و مردان خداجو باشد ؛ این جایگاه رفیع نمازجمعه است خطبه های نمازجمعه باید پمپاژ کننده خون معرفت و آگاهی و بصیرت به جامعه باشد و اجتماع نمازجمعه باید تولید کننده وحدت ایمانی و آرمانی و تقویت کننده مبانی اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد این جایگاه باید روزبه  روز ارتقاء پیدا کند.

منبع: میبد آدینه