توسعه پایدار زیست محیطی با تاکید برمنابع آب از دیدگاه اسلام

چکیده
توسعه پایدار ازجمله مفاهیمی است که در دهه اخیر موضوع بسیاری از مطالعات در حوزه‌های گوناگون قرار گرفته است. توسعه پایدار، توسعه‌ای است که نیازهای نسل حاضر را بدون کاهش توانایی نسل آینده در برآورده ساختن نیازهای خود، برآورده سازد.
مخاطرات و بحران¬های محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که انسان معاصر را با مشکلات مواجه کرده است. به‌طوری¬که با توجه به علائم و نشانه¬های تهدیدکننده آن، نسل‌های کنونی و نسل‌های آینده در معرض خطر قرار گرفته¬اند. حفظ و نگهداری محیط‌زیستی سالم و پاک یکی از الزامات بشری است که می¬بایست موردتوجه ویژه عموم قرار گیرد. دین مبین اسلام نیز که بر پایه عقاید و معارف الهی بنیان نهاده شده است، متضمن دستورات فراوان در باب حفاظت محیط‌زیست و توسعه پایدار آن هست و دارای اصول و قواعد کلی و جزئی است که بر اساس آن هیچ‌کس حق ضرر زدن به انسان‌ها، حیوانات، درختان، گیاهان و … و سایر نعمات الهی را ندارد.
با تأمل در تعالیم اسلامی، به‌راحتی می‌توان آموزه¬هایی را یافت که بیانگر دیدگاه کلی اسلام درباره چگونگی استفاده از منابع طبیعی با توجه به پیامدهای زیست‌محیطی آن‌ها است.. اسلام بیان می¬دارد که خداوند طبیعت و محیط‌زیست را برای انسان آفریده است و او حق تصرف در آن را دارد؛ اما از سوی دیگر تأکید می¬کند که این حق اختصاص به یک فرد، گروه و یا یک نسل ندارد، بلکه باید بهره¬برداری از آن اصولی و عادلانه باشد. آب گنجينه مشترك انسان‌هاست كه بايد به نسل‌های بعدي سپرده شود. یکی از این منابع بسیار مهم و حیات‌بخش که به روش‌های گوناگون نگهداری آن در آیات و روایات برای نسل‌های آینده بیان شده است از قبیل ساخت سد، نگهداری از آب‌های زیرزمینی، احداث قنات و… .
بنابراین، اسراف و سوءاستفاده هریک از منابع محیط‌زیست و بالأخص آب که می¬تواند منجر به تخریب و نابودی محیط‌زیست گردد و باعث تعرض به‌حقوق دیگران به‌ویژه نسل‌های آینده شود و سبب ناپایداری توسعه شود ممنوع و مورد مذمت خداوند و پیامبر و ائمه علیهم‌السلام هست.
این تحقیق که از اسناد و کتب کتابخانه ای استفاده شده، اطلاعات موردنیاز جمع آوری و پس از تجزیه‌وتحلیل، پیشنهاد‌هایی در قالب نتیجه گیری ارائه شده است
کلیدواژه: توسعه، توسعه پایدار، محیط‌زیست، آب..

استاد داور: سید احمد میرخلیلی

استاد راهنما: علی محمد میرجلیلی

پژوهشگر:صدیقه فاضلی شورکی
تاریخ دفاع:1395/10/05

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.