ارتباط اشتغال زنان با روابط اجتماعی حاکم بر آن

چکیده
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و مشاغلی که نیاز به حضور زن را در جامعه دوچندان می‌کند و جایگاه ویژه حضور زن در حیات اجتماعی جوامع، مسئله اشتغال زن دارای اهمیت است و بررسی تأثیر و ارتباط اشتغال زنان و روابط اجتماعی حاکم بر آن برای جامعه امروز امر ضروری است.

آگاهی از دیدگاه اسلام- درباره موضوع اشتغال زنان و روابط اجتماعی آن- می‌تواند با حفظ شأن و کرامت زن، راهکارها را به سمت مطلوبی جهت دهد. این پژوهش با هدف بررسی روابط اجتماعی حاکم بر اشتغال زنان از نگاه فقه به بیان اقوال و ادله پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی زنان در محیط کاری مانند رعایت پوشش، نگاه، نحوه گفتگو، آرایش، تماس بدنی و… پرداخته است.

سپس تأثیر اشتغال و روابط اجتماعی ناشی از آن بر خودِ او و خانواده و جامعه مورد توجه قرار داده تا زنان بتوانند با برقراری یک ارتباط سازنده و سالم و پویا در محیط کاری و رعایت یکسری ضوابط و اصول اسلامی، از زندگی خود لذت برده و تأثیرات مفیدی را بر خانواده و جامعه بگذارند.

نتایج حاصل نشان می‌دهد: اشتغال زنان که مورد تأیید اسلام است با رعایت اصول و مقرراتی همچون رعایت حجاب و کنترل نگاه و… در برابر نامحرم در محیط کاری به رسمیت شناخته‌شده است.

همچنین در نگاه اسلام خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است که در صورت تزاحم بین اشتغال زن در خارج از منزل و خانواده، مصالح اساسی مقدم می‌شود و اهم، تحت‌الشعاع قرار نگرفتن مسئولیت‌های زن (همسری و مادری) است. زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی می‌توانند با توجه به نتایج این تحقیق از حقوق قانونی و طبیعی خود به بهترین نحو بهره‌مند شوند.

استاد مشاور:حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمد حاجی ده آبادی

نگارنده:فاطمه فیاضی بارجین

تاریخ دفاع:تاریخ دفاع:1395/05/04

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.