تأثیرات هوش هیجانی بر رفتار انسان از دیدگاه آیات و روایات

 

موضوع پایان نامه:
تأثیرات هوش هیجانی بر رفتار انسان از دیدگاه آیات و روایات

استاد راهنما: جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد کاویانی ارانی

 

استاد مشاور: جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی‌الله هاشم‌پور

 

محقق: رؤیا دهقانی فیروزآبادی

 

چکیده
این پژوهش که با هدف معلوم ساختن تأثیر هوش هیجانی بر رفتار انسان انجام شد. به دنبال پاسخگویی به این سؤال بود که از نگاه قرآن مؤلفه‌های خودآگاهی خویشتن‌داری چگونه بر رفتار انسان اثر می‌گذارد؟
روش این پژوهش تحلیل عقلی و نظری در متون دینی و روانشناسی است. این پژوهش از یک جنبه دارای رویکرد میان‌رشته‌ای بین اخلاق و روانشناسی و از سوی دیگر پژوهشی تحلیلی- دینی است.
نتایج پژوهش نشان می‌دهد که: 1- تجلی خدا آگاهی در شناخت خوداست «هرکس خود را شناخت خدای خود را می‌شناسد»؛ 2- متدینان در فرایند زندگی شخصی و شغلی میزان بالاتری از مؤلفه‌های هوش هیجانی را نشان دادند؛ 3- خودآگاهی خود مهم‌ترین عامل خوشبختی و سعادت انسان است؛ 4- انسان موفق از نگاه روانشناسی و دین کسی است که در تضاد بین عقل و امیال، تصمیم منطقی و عاقلانه بگیرد؛ 5- «توانایی تنظیم هیجانات مختلف» بر «بهداشت و سلامت روان فرد» مؤثر است؛ 6- خویشتن‌داری، بازدارنده عقاید و تمایلات نادرست و افکار منفی در ذهن است و موجب مدیریت درستِ رفتار می‌شود؛ 7- عدم خویشتن‏داری به‌ویژه در خانواده، موجب آسیب‌های روانی و اخلاقی فرزندان می‌شود.8- احترام به خود موجب پیشرفت افراد خواهد شد.
کلیدواژه‌ها: هوش، هوش هیجانی، روانشناسی اسلامی، خویشتن‌داری، خودآگاهی، هیجان مثبت.


 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.