معناشناسی واژه لب و راه‌های وصول به مقام اولوالألباب

چكیده
یكی از مسائلی كه در مجموعه آموزه‌های دینی به‌ویژه قرآن و روایات به آن تأكید فراوان شده است، مسئله اولوالألباب و ویژگی‌ها و اخلاق و رفتار آن‌هاست كه ما باید در كارها و رفتارمان به آن‌ها تمسك جوییم و همچنین در قرآن و روایات اهل‌بیت و امامان معصوم (علیهم‌السلام) برای وصول به مقام اولوالألباب راهكارهایی جهت راهنمایی و هدایت ما ارائه شده است.
قرآن كریم توجه خاصی را به بیان ویژگی‌های اولوالألباب مبذول داشته و صفات و ویژگی‌های مختلفی همچون استمرار و مداومت در یاد خدا، تفكر، آزاداندیشی، صبر، حلم و بردباری، علم و اموری از این قبیل را از ویژگی‌های اولوالألباب برمی‌شمرد كه البته این ویژگی‌ها به دو دسته ویژگی‌های علمی ـ اعتقادی و عملی ـ رفتاری تقسیم می‌شوند كه ما در این پژوهش ضمن معناشناسی واژه لب،آنها رابیان می کنیم و همچنین از طریق بیان این ویژگی‌ها، به راه‌های وصول به مقام اولوالألباب می رسیم.
دستاوردهای این تحقیق چنین است:
در قرآن كریم اصطلاحات و واژه‌های مترادفی برای اولوالألباب بیان شده است مانند: اولوالنهی، ذی حجر، عالمان، مدبرین و عاقلان. قرآن كریم برای عالمان مورداحترام خود ویژگی‌هایی مانند خشیت الهی، ابلاغ رسالت و نترسیدن، فروتنی و تسلیم در برابر حق برشمرده است. قرآن كریم ویژگی‌های علمی ـ اعتقادی فراوانی برای اولوالألباب ذكر كرده است؛ مانند: ایمان، خشنودی، زهد، اظهار اطاعت از حق، توكل.

همچنین در قرآن كریم به بیان ویژگی‌های عملی ـ رفتاری اولوالألباب پرداخته شده است؛ مانند: نماز، صله‌رحم، تسلیم عملی در برابر حق، حلم و بردباری، شكر، صبر، صمت و سكوت و عدل.افزون بر این در این تحقیق، به بیان و ارائه راهكارهایی برای وصول و نزدیك شدن به مقام اولوالألباب مانند تقویت ایمان و همچنین راهكارهایی برای تقویت ایمان پرداخته شده است.

استاد راهنما: حجه الاسلام و المسلمين دکتر محمدرضا سازمند
استاد مشاور: حجه الاسلام و المسلمین دكتر محمدمهدی خواجه پور

نگارنده: خدیجه خالو محمدی

تاریخ دفاع:1396/01/28

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.