موسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد برگزار کرد:سلسله جلسات تفسیر قران؛سوره فتح

تفسیر سوره فتح با حضور سرکار خانم زهره امینی طلبه سطح 4 رشته تفسیر وعلوم قرآن این موسسه بیان شد،مبنای تفسیری در این جلسه تفسیر مجمع البیان والمیزان بود .

 خانم امینی با اشاره به مباحث کلیدی ومهم این سوره گفت :«در نخستين آيه اين سوره بشارت عظيمى به پيامبر( ص) داده شده است، فتحى كه در طول تاريخ اسلام كم نظير يا بى نظير بود اكثر مفسران آن را اشاره به پيروزى عظيمى مى‏دانند كه از” صلح حديبيه” وبه دنبال آن پيروزيها ي معنوي و مادي كه نصيب مسلمانان شد. به اين ترتيب فتح حديبيه تمام گناهانى كه قبل از هجرت، و بعد از هجرت، يا تمام گناهانى كه قبل از اين ماجرا و حتى در آينده ممكن بود به او نسبت دهند همه را شست. »
وی در ادامه خاطر نشان کرد که:«مسئله مهمي كه اين سوره به آن اشاره دارد؛ به بيعت رضوان يا همان صلح حديبيه كه بار ديگر پيمان بين مومنان و پيامبر بسته شد و در آيات بعدي طلب بخشش ظاهري اعراب متخلف از پيمان به خاطر به دست آوردن غنايم فتح خيبر و عدم بخشش آنها و اينكه كساني كه به عللي از جمله كوري و لنگي و… ناتوان هستند پشت صحنه را نگه دارند ؛ به همه بيعت كنندگان هشدار مى‏دهد كه اگر بر سر پيمان و عهد خود بمانند پاداش عظيمى خواهند داشت، اما اگر آن را بشكنند زيانش متوجه خود آنها است. و اينكه اگر مسلمانان در مكه بين مشركان نبودند هر آينه در همان سال ششم خداوند دستور جنگ با مشركان را صادر مي كرد و مسلما مسلمانان پيروز مي شدند. هدف از تمام تهديدها و انذارهايي كه در اين آيات وجود دارد، مساله تربيت است، تربيت ايجاب مى‏كند كه راه بازگشت به روى گنهكاران و حتى كافران باز باشد، به خصوص اينكه سرچشمه بسيارى از اين موضعگيريهاى منفى، جهل و ناآگاهى است.»
خانم امینی ایتطور جمع بندی کرد که:« آيات ديگر اين سوره ناظر به” فتح خيبر” است كه بعد از” صلح حديبيه” و در آغاز سال هفتم هجرت روى داد. قسمتى از آيات اين سوره جنبه پيشگويى و خبر غيبى دارد و در مجموع معجزه روشنى از معجزات پيامبر ص محسوب مى‏شود. و لذا يكى از نعمتهاى بزرگ خداوند بر پيامبر ص و مسلمين اين بود كه دو سال بعد از اين ماجرا مكه فتح شد كه آنهم بدون خونريزى بود.در آيات آخر اين سوره به مشخصات ياران پيامبر اشاره مي كند كه در تورات و انجبل هم آمده است.»

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.