نشست علمی تحقیقی « بررسی ابعاد فقهی و پزشکی سقط درمانی»

نشست تخصصی طلاب با متخصص زنان و زایمان دکتر مریم السادات نیلچیان و با حضور اساتید، کادر و طلاب سطوح 3،2و4 درمؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد برگزار گردید.

در این نشست دکتر نیلچیان سخنان خود را با دعای آغاز قرآن شروع کرد وگفت: تمام قسمت های این دعا بیانگر علم پزشکی است این دعا به اعضا و جوارح انسان اشاره کرده که هریک از این اعضا به علم خاصی از پزشکی اشاره می کند.

رئیس سابق بیمارستان امام جعفر صادق (علیه السلام) میبد به اهمیت داشتن آزمایشات ژنتیک اشاره کرد و افزود: آیه 5 سوره حج که خداوند به چگونگی خلقت انسان در قسمتی از آیه به مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ  اشاره کرده که بیانگر تبدیل گوشت به انسان است و در همین قسمت از خلقت است که سبب می شود ناهنجاری در کودکان بروز پیدا کند.

وی در ادامه افزود: تعدادی از بارداری ها می تواند منجر به تولد نوزادان ناهنجار مبدل می شود که ناهنجاری ها ممکن است ساختاری باشد. حداقل یک‌سوم از ناهنجاری‌های مادرزادی با علت شناخته‌شده، منشا ژنتیکی دارند. در این زمینه اختلالات کروموزومی، بخش قابل‌توجهی از ناهنجاری‌های مادرزادی را تشکیل می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که بر طبق قوانین شرعی سقط جنین بعد از 4 ماهگی حرام است، اما متأسفانه امروزه شاهد این امر هستیم که بعد از این زمان نیز نیز سقط صورت می گیرد گفت: برای سقط درمانی سن جنین باید 19 هفته حاملگی باشد؛ در علم پزشکی سن بارداری از ابتدای آخرین زمان حیض مادر حساب می شود. همه می دانیم که در دوهفته اول، جنینی وجود ندارد پس همواره سن جنین دو هفته کمتر از سن بارداری است

در ادامه یکی از طلاب با اشاره به افزایش سقط جنین در سال های اخیر به علت های گوناگون مانند: تشکیل نشدن قلب جنین ونارسایی های جسمی و مغزی، این امر را مغایر فقه دانست و افزودآیا اگر به جنین زمان داده شود قلب تشکیل می شود وهمچنین معلولیت های جسمی نیز مجوز سقط نمی باشد؟.

دکتر نیلچیان در پاسخ به این سؤال تأکید کرد همواره بعد از سونوگرافی که تشخیص عدم تشکیل قلب داده می شود زمان کافی داده می شود تا اگر احتمال تشکیل قلب وجود دارد، صورت بگیرد.

در ادامه وی با اشاره به متن قانون سقط درمانی تأکید کرد به هیچ وجه به دلیل معلولیت های جسمی مانند نابینایی، ناشنوایی و یا مشکلات حرکتی، اجازه سقط داده نمی شود. در زمینه بیماری های مغزی نیز، به صرف انجام یک آزمایش اجازه سقط داده نمی شود بلکه مراحل گوناگونی طی می شود از جمله: آزمایش خون، سونوی   ان تی وغیره که اگر در این موارد تشخیص داده شد که خطراین نوع بیماری ها زیاد است آزمایشات تکمیلی از جمله آمینیوسنتز صورت می گیرد که نتیجه آن صد درصد است و اگر تشخیص داده شود که مشکلی وجود دارد که جنین قادر به زندگی طبیعی نیست در کمیسیون پزشکی که متشکل است از پزشکان متخصص در رشته های مختلف پزشکی  از جمله متخصص اطفال، ژنتیک و زنان و زایمان و غیره است، اجازه سقط داده می شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.