عوامل تقویت و تضعیف ایمان به مبدأ، معاد و رسالت از دیدگاه قرآن

چکیده

یکی از مباحث مهمی است که در متون اسلامی به آن اشاره‌ شده است مبحث ایمان است که از آن به آرامش و اطمینان قلب یاد شده است .در این تحقیق که به روش توصیفی تحلیلی  می‌باشد ضمن بیان مفاهیمی کلی از ایمان به چند نکته‌‌ی مهم در زمینه‌ی عواملی که در تقویت و تضعیف ایمان به مبدأ، معاد و رسالت نقش دارند اشاره شده است.

قرآن کریم که به ‌عنوان راهنمای بشر است در قسمت‌های مختلف به این موضوع پرداخته است و راهکارها و عواملی را بیان کرده است که موجب تقویت و تضعیف ایمان می‌شوند. مباحث معرفتی، رفتاری و عاطفی ازجمله مباحثی هستند که موجب تقویت و تضعیف ایمان به مبدأ، معاد و رسالت می‌شود.

آشنایی با راه‌های خداشناسی، برهان حکمت و شناخت انبیا ازجمله عوامل معرفتی، و یاد خدا و معاد از نظر رفتاری، تأثر قلب هنگام یاد خدا و آشنایی با برخی اوصاف قیامت ازنظر عاطفی منجر به تقویت ایمان به مبدأ، معاد و رسالت می‌شوند.

غفلت از یاد خدا و بی‌توجهی به ندای فطرت و ظاهربینی از نظر معرفتی، زندگی را پوچ شمردن و تعارضات رفتاری و گفتاری برخی معتقدان به معاد و اهمیت داشتن مال ازنظر رفتاری و وجود امیال شیطانی و ترس از دست دادن موقعیت‌ها از نظرعاطفی منجر به تضعیف ایمان به معاد و رسالت می‌شوند.

کلیدواژه: ایمان، مبدا، معاد، رسالت، تقویت و تضعیف

استاد داور: محمد مهدی خواجه پور

استاد راهنما: علی رضا کرمانی

استاد مشاور: سید علی حسینی زاده

پژوهشگر: فاطمه نادی زاده

تاریخ دفاع:1396/06/28

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.